راه اندازی Git داخل شبکه داخلی ویندوز 1390/08/26

مدتی هست اش که  تیم ما در نارمند در حال استفاده از Git به جای SVN به عنوان سیستم کنترل ورژن خودش هستش. اینکه چرا این تغییر اتفاق افتاد، دلایل بسیاری داشت، اما نوشتن در مورد این دلایل رو به پُستی دیگه موکول می کنم. به احتمال زیاد شما هم مث ما در حال توسعه نرم‌افزار در محیط ویندوز هستین. اما راه اندازی Git در شبکه داخلی یک شرکت در ویندوز می تونه یکم حوصله تون رو سر ببره. این پست همانطور که از عنوانش پیداست قرار هست درست به همین موضوع بپردازه.

اول از همه بر روی تک‌تک کامپیوتر‌ها نرم افزار msysgit که در واقع Git for windows هست اش رو دانلود و نصب کنید. تنظیمات پیش‌فرض به هنگام نصب دقیقا اون چیزی بود که ما انتظارش رو داشتیم، پس تغییری نیاز نیست. پس از نصب، برنامه‌ی Git Bash را اجرا کنید وبا وارد کردن دستورات زیر، نام و ایمیل هر توسعه دهنده رو مشخص کنید. این کار رو باید در هر کدوم از کامپیوتر هاتون با توجه به نام و ایمیل توسعه دهنده اون تکرار کنین.

git config --global user.name "Firstname Lastname"
git config --global user.email "your_name@your_company.com"

حالا برای شروع یکی از کامپیوتر ها رو به عنوان منبع (repository) اولیه در نظر بگیرید. پوشه ای جدید برای پروژه ای مثلا به نام demo توی درایو d ایجاد می کنیم و با Git Bash به اون پوشه رفته و با اجرای دستور init اون پوشه رو تبدیل به یک Git Repository می کنیم.

cd /d/projects/demo
git init

حالا اگه به بار دیگه به محتویات پوشه demo نگاه کنید پوشه مخفی .git رو داخل اش می بینید. برای اینکه بقیه PC های داخل شبکه بتونند از این repo به عنوان origin استفاده کنند باید پوشه demo رو share کنید. حالا توی بقیه PC ها کافی هستش که روی پوشه‌ی projects مون یا همان پوشه ای که می خواهیم repo داخل اون ایجاد بشه  راست کلیک کنید و Git GUI here رو انتخاب کنید. گزینه‌ی clone رو انتخاب کنید و به عنوان Source نام اشتراک پوشه ای که share کردید رو(برای نمونه \remote_pc\demo) وارد کنید. اگه این آدرس خطا داد از آدرس file:////\remote_pc\demo استفاده کنین. در بخش target محل ایجاد پوشه جدید رو بدید. مثلا C:/MyProjects و Full Copy رو انتخاب کنید و تمام.
حالا شما می‌تونید به پوشه جدید ایجاد شده در C:/MyProjects برید و با راست کلیک بر روی اون و انتخاب Git GUI here شروع به استفاده از Git کنید. 
اگه مشکلی در این زمینه داشتین خوشحال می شم که بتونم کمکتون کنم و سعی می کنم در پست ها بعدی بیشتر در مورد نحوه کار با Git بنویسم.

Comments

امین — 2015-02-15
سلام
درست همون چیزی بود که دنبالش بودم. البته فردا شرکت باید تستش کنم ببینم جواب میده یا نه؟ :)

Any thoughts? Please leave a reply

I'll use your email to show your picture using gravatar. I hate spam too.
Back to home

I'm Arash Milani, hacker & happiness ninja.
@narmand is our teams's lab to experiment awesome things in it.

I write and talk about hacking, developing web apps, teamwork and designing for better user experience.

You can always contact me via me[at]arashmilani.com email address.

Error: Something went wrong!